آشنایی با ویندوز 11

با ویندوز ۱۱ آشنا شوید


با نصب به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ که در 5 اکتبر منتشر شد، شگفت‌زده خواهید شد. امکان دانلود و اجرای برنامه‌های اندروید روی ویندوز، به‌روزرسانی برنامه‌ها، تغییر منوی استارت، تغییرات تم ویندوز و همین‌طور شباهت به سیستم‌عامل مک! اما این غافلگیری‌های متعدد به‌روزرسانی در عین جذاب بودن، کوچک‌اند و انتشار ویندوز ۱۱، شبیه پوشاندن لباسی جدید به تن همان ویندوز ۱۰ سابق است. با توجه به اینکه بسیاری از امکانات اساسی این به‌روزرسانی هم اکنون در دسترس نیستند، باید گفت تغییراتی اساسی اتفاق نیفتاده است. هرچند اگر منصف باشیم، مایکروسافت به‌روزرسانی‌های بدتری هم داشته! برای آشنایی با ویندوز ۱۱ با ما همراه باشید.

آشنایی با ویندوز 11

ویندوز ۱۱ در یک‌کلام روان است! زمانی که با ویندوز 11 آشنا شوید، می‌بینید که کارکردن با آن، انجام اعمال معمول کامپیوتری و اجرای نرم‌افزارها بسیار سریع هستند. حتی افکت‌های صوتی هم به‌روزرسانی شده‌اند. انگار دوباره به روزهای انتشار ویندوز xp برگشتیم و یک نفر ویندوز را از اول طراحی کرده است! شاید به نظر اغراق بیاید اما مطمئنم که شما هم زمان شنیدن اولین صدای اعلان، با من موافقت خواهید کرد.

آشنایی با ویندوز 11
با ویندوز ۱۱ آشنا شوید

درباره منوی تنظیمات، انگار یک نفر سوهان دست گرفته و تمام قسمت‌های اضافه را تراشیده تا عصاره تنظیمات بی‌هیچ چیز اضافه‌ای به مشتری ارائه شود. البته در آشنایی با ویندوز ۱۱ شاهد یک ضعف هستیم: تکرار آیکون کنترل پنل که انگار قصد رفتن ندارد! امیدوارم حالا که همه عملکردهای آن در بخش‌های دیگر در دسترس هستند، مایکروسافت این عضو قدیمی را بازنشسته کند.

طراح ویندوز ۱۱، دستی به روی منوی استارت هم کشیده و حالا از یک مجموعه کاشی آشفته در ویندوز ۱۰، به طرحی متناسب و تمیز رسیده‌ایم. هرچند با تغییراتی که مایکروسافت در این نسخه اعمال کرده، کارکرد دکمه استارت به نظر کمتر شده است.

مهم‌ترین تغییرات

آشنایی با ویژگی‌های ویندوز 11 نشان می‌دهد تنها چند تغییر بزرگ وجود دارد:

1. روراست باشیم، تغییرات کوچک تنها اتفاقی است که در ویندوز 11 افتاده. این سیستم جدید مجموعه‌ای از تغییرات خوشایند مثل طراحی جمع‌وجور با گوشه‌های گرد و رنگ‌های چشم‌نواز است. حالا می‌توانید از ایموجی در نوشته‌های خود استفاده کنید و زمان مراجعه به کلیپ بورد برای استفاده از Paste، بیشتر از یک گزینه می‌بینید. رابطه کاربری هم تغییر کرده و شما را به یاد صفحه نمایش مک می‌اندازد.

خدمات نصب ویندوز در محل تهران

2. غافلگیری‌های کوچکی در آشنایی با ویندوز ۱۱ وجود دارند. گجت‌هایی که در نسخه‌های قبلی حذف شده بودند مانند Paint و Snipping Tool حالا دوباره به ویندوز برگشته‌اند. اگر شما هم دلتان برای این گجت‌ها تنگ شده بود، حالا می‌توانید صفحه نمایش خود را به هر ترتیبی که دوست دارید تزئین کنید. البته باید تا به‌روزرسانی اصلی صبر کنید!

3. تیم‌های مختلف مایکروسافت در حال ادغام هستند و همین، دسترسی به آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. مجموعه ویندوز ۱۱ یکپارچه‌تر شده و هماهنگی بیشتری را به کاربر عرضه می‌کند.

تجربه بازی روان‌تر و بهتر و آشنایی با ویندوز 11
تجربه بازی روان‌تر و بهتر با ویندوز 11

4. خبری خوش برای گیمرها! فناوری‌هایی که در ایکس‌باکس وجود دارند ( مثل Auto HDR و DirectStorage) حالا به ویندوز آمده‌اند. این تجربه بازی در ویندوز را روان‌تر و خوشایندتر می‌کند.

5. ویندوز ۱۱ ترتیبی داده تا به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش بر دستگاه‌های مختلف راحت‌تر اتفاق بیفتد. دیگر شاهد پرش یا لرزیدن تصویر نیستید. پیشرفتی کوچک که حس خوبی در افراد ایجاد می‌کند. زمانی که آشنایی با ویندوز ۱۱ بیشتر شود، می‌توانید تصویر زمینه هر دسکتاپ را تغییر دهید!

6. با استفاده Groups و Snap Layouts می‌توانید برنامه‌هایی که در نوار وظیفه قرار دارند و هم‌زمان باز هستند را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید. همین‌طور انتقال از مانیتور به لپ‌تاپ آسان‌تر شده است.

7. آخرین و شاید جالب‌ترین تغییر: حالا برنامه‌های اندروید مورد علاقه‌تان در ویندوز هم قابل‌دسترسی هستند. (دقت کنید که این قابلیت در اولین انتشار ویندوز ۱۱ در دسترس نمی‌باشد!)

با نصب ویندوز 11 به چه مشکلاتی برمی‌خوریم؟

اما برویم سراغ مشکلات ویندوز ۱۱. این احتمال وجود دارد که شما در استفاده از درایوها به مشکل بربخورید. مایکروسافت اعلام کرده که قصد معرفی یک درایو جدید دارد، اما فعلاً باید با درایوهای قدیمی سر کنید، البته با فرض اینکه آن‌ها در ویندوز ۱۰ هم به‌درستی عمل می‌کردند. به جز این قسمت، در کل باید بگویم آشنایی با ویژگی‌های ویندوز ۱۱ نشان داد سرعت سیستم احتمالاً تمام گروه‌های کاربری متفاوت را راضی نگه می‌دارند.

آشنایی با ویندوز 11 و الزامات سخت افزاری آن
ویندوز ۱۱ الزامات سخت‌افزاری بالایی می‌طلبد

اما آنچه در آشنایی با ویندوز ۱۱ نگران‌کننده است، اظهارات مایکروسافت درباره حداقل‌های موردنیاز سیستم است:

• پردازنده: 1 گیگاهرتز با 2 هسته یا بیشتر روی پردازنده 64 بیتی سازگار یا سیستم روی تراشه (SoC)
• حافظه 4 گیگابایت رم
• دستگاه ذخیره‌سازی 64 گیگابایت یا بزرگ‌تر
• سیستم‌عامل سیستم: UEFI، قابلیت بوت امن
• TPM: ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM) نسخه 2.0
• کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 / WDDM 2.x
• صفحه نمایش بیشتر از 9 اینچی با وضوح HD (720p)
• داشتن حساب مایکروسافت و اتصال به اینترنت

مایکروسافت تصمیم گرفته است به کاربران رایانه‌ای که حداقل سیستم موردنیاز را ندارند، اجازه نصب و آشنایی با ویندوز 11 را بدهد، اما در ماه آگوست هشدار داد که این رایانه‌ها حق به‌روزرسانی را ندارند. اگر سیستم شما هم جز این گروه است، زمان نصب ویندوز ۱۱ با پیغام زیر روبه‌رو می‌شوید:

مقاله : نصب نرم افزار در محل

“اگر به نصب ویندوز 11 ادامه دهید، رایانه شما دیگر پشتیبانی نمی‌شود و حق دریافت به‌روزرسانی را نخواهد داشت. آسیب‌های وارد شده به رایانه شخصی شما نیز به دلیل عدم‌سازگاری با الزامات، تحت پوشش خدمات ضمانت قرار نخواهند داشت”.

پس اگر دستگاه شخصی شما این معیارها را برآورده نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنم فعلاً برای به‌روزرسانی دست نگه‌دارید.

آشنایی با ویندوز 11 و زیبایی و کارایی آن
ویندوز ۱۱ زیبا است، اما زیبایی به تنهایی کافی نیست

آیا ویندوز 11 را نصب کنیم؟

به نظر من بعد از آشنایی با ویندوز ۱۱، باید منتظر دو اتفاق مهم برای نصب آن بمانید:
1. مایکروسافت در سیاست‌های خود درباره حداقل‌های موردنیاز سخت‌افزاری منعطف‌تر باشد یا اینکه همه کاربران بتوانند به‌روزرسانی‌های یکسانی را دریافت کنند.
2. اولین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ در بهار آینده شود.

جمع‌بندی

در کل با در نظر گرفتن تمام تغییرات نصب ویندوز 11 فعلا به نظر غیرضروری می‌رسد. ویندوز ۱۱ زیبا است، اما زیبایی معیار کافی برای تغییر سیستم عامل است. همانطور که دیدیم این به‌روزرسانی تنها تغییراتی در ظاهر را شامل می‌شود و معدود تغییرهای جدید آن در نسخه‌های اولیه قابل دسترسی نیستند. پیشنهاد من این است تا اولین به‌روزرسانی بزرگ صبر کنید، تا آنچه را که ویندوز ۱۱ واقعاً قرار است باشد، تجربه کنید.

Rate this post

نظرات غیرفعال هستند