در بحث سازگاری سوکت و چیپست مورد بررسی قرار می‌گیرند

در بحث سازگاری سوکت و چیپست مورد بررسی قرار می‌گیرند


مقایسه سی پی یو رایزن با اینتل

هنگام انتخاب یک CPU، انتخاب برند بسیار مهم است. در اینجا تلاش شده تا مقایسه سی پی یو ryzen با intel core به‌خوبی انجام شود. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بهترین CPU را انتخاب کنید؛ بنابراین مقاله را به‌دقت مطالعه کنید.

مقایسه سی پی یو ryzen با intel core
مقایسه CPU اینتل و رایزن

مقایسه سی پی یو ryzen با intel core

در اینجا تلاش شده تا این مقایسه با توجه به برخی معیارها انجام شود:

اینتل و رایزن از نظر سرعت چگونه مقایسه می‌شوند؟

در مقایسه سی پی یو ryzen با intel core بر اساس این معیار کم‌وبیش به‌طور مساوی با هم برابری می‌کنند. بااین‌حال، سرعت ساعت نمایش داده شده روی کاغذ روش بسیار ضعیفی برای تخمین عملکرد هر پردازنده است. در واقع، آن‌ها می‌توانند گمراه کننده باشند، بخصوص در عصر کنونی که در آن شما یک CPU بازی با سرعت کلاک پایه کمتر از 3 گیگاهرتز پیدا نمی‌کنید.

اینتل و رایزن در مورد اورکلاک چگونه عمل می‌کنند؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، پردازنده‌های ryzen در گذشته به قابلیت اورکلاک معروف بودند. مطمئناً تمام پردازنده‌های Ryzen آنلاک هستند و می‌توان آن‌ها را اورکلاک کرد، مشروط بر اینکه چیپست مادربرد واقعاً از اورکلاک پشتیبانی کند.با مقایسه سی پی یو ryzen با intel core باید گفت، همه CPU های اینتل آنلاک نیستند. فقط مدل‌هایی که با “K” در انتهای شماره مدل مشخص شده‌اند را می‌توان با خیال راحت اورکلاک کرد. ما بر کلمه “ایمن” تأکید می‌کنیم، زیرا درحالی‌که راه‌هایی برای اورکلاک کردن CPU های اینتل وجود دارد که قفل آن‌ها باز نیست، انجام این کار به دلیل خطرات آسیب سخت‌افزاری توصیه نمی‌شود.

با مقایسه سی پی یو ryzen با intel core، پردازنده‌های رده بالای اینتل را می‌توان بیشتر از همتایان Ryzen خود پیش برد که منجر به عملکرد بهتر تک هسته‌ای می‌شود. درحالی‌که برای اکثر ساخت‌ها مشکل بزرگی نیست، علاقه‌مندانی که می‌خواهند تا آنجا که ممکن است عملکرد CPU خود را کاهش دهند، باید این را در نظر داشته باشند.

مقایسه سی پی یو ryzen با intel core
پردازنده‌های اینتل بیشتر از همتایان Ryzen خود عملکرد تک هسته‌ای بهتری دارند

اینتل و رایزن از نظر تعداد هسته چگونه مقایسه می‌شوند؟

تعداد بالای هسته‌های موجود در CPU های FX AMD همان چیزی است که به آن‌ها کمک می‌کند حتی پس از قدیمی شدن معماری Piledriver مرتبط باقی بمانند. در زمان عرضه، تعداد بالای هسته‌ها و رشته‌های پردازنده‌های رایزن نیز یکی از نقاط اصلی فروش آن‌ها بود، بخصوص که آن‌ها تقریباً از هر مدلی که اینتل در آن زمان ارائه می‌کرد پیشی گرفت.

بررسی موضوع چند رشته‌ای در سال 2021

ابتدا باید به موضوع چند رشته‌ای و ابر رشته‌ای بپردازیم.

با مقایسه سی پی یو ryzen با intel core باید گفت، این دو فناوری به ترتیب متعلق به AMD و Intel هستند، اما اساساً یک چیز هستند؛ یک CPU با هسته‌های multithreading /hyperthreading که می‌تواند دو وظیفه را به‌طور هم‌زمان انجام دهد، بنابراین قابلیت‌های چندوظیفه‌ای آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

بنابراین، برای مثال، اگر یک CPU دارای چهار هسته فیزیکی با چند رشته‌ای باشد، به این معنی است که در مجموع دارای هشت هسته منطقی است، یعنی رشته‌ها. حال، اگر نسل سوم رایزن و نسل نهم را با هم مقایسه کنیم، چیزی که فوراً آشکار می‌شود این است که همه پردازنده‌های دسکتاپ رایزن معمولی دارای قابلیت چند رشته‌ای هستند، درحالی‌که فقط مدل‌های Core i9 اینتل با hyperthreading عرضه می‌شوند.

پردازنده‌های چندرسانه‌ای رایزن

در اینجا یک بررسی اجمالی وجود دارد:

• پردازنده‌های Ryzen 3 دارای 4 هسته و 8 رشته هستند، درحالی‌که پردازنده‌های i3 دارای 4 هسته و 4 رشته هستند.
• پردازنده‌های Ryzen 5 دارای 6 هسته و 12 رشته هستند، درحالی‌که پردازنده‌های i5 دارای 6 هسته و 6 رشته هستند.
• پردازنده‌های Ryzen 7 دارای 8 هسته و 16 رشته هستند، درحالی‌که پردازنده‌های i7 دارای 8 هسته و 8 رشته هستند.
• در نهایت، پردازنده‌های Ryzen 9 با 12 هسته و 24 رشته و پردازنده‌های i9 با 8 هسته و 16 رشته عرضه می‌شوند.

بنابراین، نیازی به گفتن نیست که در مقایسه سی پی یو ryzen با intel core، AMD قطعاً در مورد تعداد رشته‌ها و چندوظیفگی حرف اول را می‌زند، اگرچه اینتل قصد دارد این شکاف را با نسل دهم پردازنده‌های اصلی هسته‌ای که همگی دارای Hyperthreading خواهند بود، ببندد.

با افزایش تعداد هسته، قابلیت انجام چندین وظیفه باهم افزایش پیدا می‌کند
با افزایش تعداد هسته، قابلیت انجام چندین وظیفه باهم افزایش پیدا می‌کند

اینتل و رایزن از نظر کارایی چگونه با هم مقایسه می‌شوند؟

در مقایسه سی پی یو ryzen با intel core رایزن از نظر چندوظیفگی پیشرو است، درحالی‌که CPU های Core اینتل همچنان می‌توانند عملکرد تک هسته‌ای بهتری را ارائه دهند.

کدامیک (اینتل و یا رایزن) برای انجام بازی‌های رایانه‌ای کاراتر است؟

خوب، واقعاً پاسخ مستقیمی برای آن وجود ندارد. در گذشته، بازی‌ها معمولاً از چندین هسته استفاده نمی‌کردند، زیرا پردازنده‌های چند هسته‌ای چندان رایج نبودند؛ اما همه چیز تغییر کرده است. اکنون در سال 2021 هستیم و پردازنده‌های اصلی با تعداد هسته و رشته‌های بسیار بالا وجود دارد – داستان متفاوتی است.به‌عنوان‌مثال، بسیاری از توسعه دهندگان اکنون بازی‌های خود را بهینه می‌کنند تا از این تعداد نخ‌های بالا استفاده کامل کنند که اغلب منجر به عملکرد قابل‌توجهی بهتر در برخی بازی‌ها می‌شود.

بااین‌حال، مزایای عملکرد دقیق ناگزیر از مدلی به مدل دیگر و از بازی به بازی دیگر متفاوت خواهد بود، بنابراین تعمیم در این زمینه غیرممکن است.

اینتل و رایزن چگونه از نظر سازگاری با هم مقایسه می‌شوند؟

وقتی صحبت از سازگاری در مقایسه سی پی یو ryzen با intel core به میان می‌آید، دو عامل کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و هر دو به مادربرد مربوط می‌شوند: سوکت و چیپ‌ست.

سوکت دقیقاً همان چیزی است که از نام آن پیداست: شکافی که خود CPU در آن قرار می‌گیرد و از طریق آن با مادربرد ارتباط برقرار می‌کند؛ و اگر CPU بتواند در سوکت جا شود، با چیپست سازگار خواهد بود، اگرچه چیپست‌های ارزان‌تر فاقد برخی ویژگی‌ها هستند که چیپست‌های گران‌تر دارند.

در بحث سازگاری سوکت و چیپست مورد بررسی قرار می‌گیرند
در بحث سازگاری سوکت و چیپست مورد بررسی قرار می‌گیرند

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب ارائه شده در مورد مقایسه سی پی یو ryzen با intel core، اکنون پاسخی که همه منتظرش بودید داده می‌شود. تا جایی که مشخص است، AMD Ryzen در حال حاضر گزینه بهتری برای بازی است، اما باید دید که آیا به‌زودی وضعیت تغییر خواهد کرد یا خیر.

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *